Altijd al de beste willen worden in het overtuigen van mensen? Heb je een eigen bedrijf, werk je nu bij een callcenter of heb je altijd al de ambities gehad om producten/ diensten/ ideeën aan de markt te brengen? Maar lukt het je niet om succesvol een deal te sluiten met de andere partij. Dan is dit boek perfect voor jou! Dit boek geeft je alle ins & outs om tot een deal te komen.
Samenvatting
Door de eigen ervaringen van Jordan Belfort ook wel bekend als "de Wolf of Wall Street" laat hij zien hoe je een deal sluit met een klant. Dit is allemaal gebaseerd op eigen ervaringen in de praktijk toen hij actief was op de aandelen en optiewereld. Hij heeft hier veel geleerd rondom het binnen slepen van enorme bonussen, die hem nog meer motiveerde om harder te werken en veel geld te verdienen (miljoenen dollars per jaar).
Nu leidt Jordan zelf andere verkopers op om slim te werken en de juiste dingen te zeggen. Dit bespaart je tijd en energie. Zo zegt die een paar hele belangrijke dingen in het boek, zoals: het Straight Line System. Hierbij is het belangrijk dat je de klant hierbinnen houdt. Ook had die een ander systeem, zie hieronder.
Zo had de Wolf of Wall Street 'De Drie Tienen', namelijk:
1. Het product, idee of concept
2. Jij, het vertrouwen in jou en de onderlinge band
3. Het vertrouwen van de prospect in het bedrijf en zijn band ermee
Zo was het belangrijk om de bovenstaande drie punten (product, jij als verkoper, het bedrijf waarvoor je werkt) door de koper te laten beoordelen met een '10' op de graadmeter. Hoe hoger de score op een schaal van 1 tot en met 1o is hoe beter. Het doel van alle beoordelingen is om tijdens het gesprek in te schatten waar de klant staat. Wanneer alle bovenstaande punten met een '10' waren ingevuld is het een geslaagde deal!
- Is de klant zijn beoordeling een 3 of lager dan moet je de deal laten schieten en er geen tijd meer investeren. De klant staat er niet voor open en zal er ook niet voor open staan.
- Is de klant zijn beoordeling tussen een 4 en een 7 dan is de klant nog over te halen met wat strategische tips van de Wolf of Wall Street, omdat de klant nog twijfelt aan bepaalde aspecten.
- Is de klant zijn beoordeling een 8 of hoger dan is de klant zo overtuigt van het product dat je weinig tot geen extra dingen hoeft toe te passen wil je hier een deal uitslepen.
Aanrader?
Het boek "De werkwijze van de wolf" legt door middel van makkelijke stappen en voorbeelden uit hoe je een deal kan sluiten met een andere partij. Dit kan op alle manieren. Denk hierbij aan contracten, spullen, jouw eigen producten etc. Het gaat er puur om hoe jij de stappen zetten binnen het verkoopproces. Wanneer je de stappen uit dit boek zo goed als overneemt, zal je er bijna altijd in slagen!
Een van de vele lessen die uit het boek is bijgebleven is dat je de andere partij moet vragen "Wat is het ergste wat jou hier kan gebeuren? Ik bedoel stel dat ik het bij het verkeerde eind heb en dat het 'aandeel' een paar tienden van een procent zakt waardoor je op een verlies van pak 'm beet 2000 dollar komt te staan raak je daardoor meteen aan de bedelstaf? En stel dat ik gelijk heb, dat het 'aandeel' 1,5/ 2 procent stijgt, dan sta je op 15/ 20.000 winst!" Hierbij laat je de klant inzien dat dat kleine beetje risico je een fortuin kan opleveren.
Wij geven dit boek een 5/5.
Reactie plaatsen
Reacties